AI2021-06-25T14:20:54+02:00

Artificial Intelligence (AI)

Machine Learning, deep learning, reinforcement learning. Buzz eller business? Spørger du os, er der gevinster ved AI for alle. Og i alle brancher.

Lad os snakke AI i din forretning

Hvad kan du bruge AI til i din virksomhed?

Døren til AI er åben for alle virksomheder. Den er ikke forbeholdt store tech-virksomheder og gigantiske budgetter. Alle virksomheder kan få gavn af at bruge AI og Machine Learning til at løse små og store udfordringer på baggrund af data.

Det behøver ikke at være så komplekst endda. Se eksempler på værdifulde anvendelsesmuligheder her:

Forsyning

Forudsig nedbrud og prioriter dine ressourcer rigtigt ved hjælp af predictive maintenance. Her anvendes IoT og Big data. Du kan også måle ændringer i f.eks. vandgennemstrømning og undgå uforudset vandspild. Det har vi bl.a. hjulpet VandCenter Syd med, som du kan læse mere om her.

Bank

De fleste banker har store mængder data på deres kunder. Med en fælles dataplatform, der understøtter både AI og BI, kan du få det optimale ud af data og genbruge AI-modeller på tværs af organisationen. Læs, hvordan vi har hjulpet Nykredit med at opbygge en dataplatform, der understøtter AI.

Telebranchen

Forudsig, hvilke kunder der vil forlade din virksomhed (churn). Det er også muligt at anvende text mining til analyse af anmeldelser på Trustpilot. Og til segmentering af kunder, der på den baggrund kan tilbyde den rigtige telefonipakke til de rigtige kunder.

Restauration

Anvend AI som et internt projekt, hvis du som restaurantkæde f.eks. gerne vil benchmarke dine forskellige restauranter. Få nemt et sammenligningsgrundlag.

Retail

Ansigtsgenkendelse gør det muligt at fastslå dine kunders demografi f.eks. køn og alder. Kunderne registreres, når de går ind og ud af butikken. Det gør det f.eks. muligt at se, hvor lang tid kunderne bruger i butikken, antallet af kunder på en dag – og hvornår der er mest travlt. På den måde kan du bedre styre dine ressourcer i butikken.

Forsikring

Forudsig forsikringssvindel ved hjælp af predictive modelling. Det kan endda ske live – en alarm popper op, når noget ikke er, som det skal være. Læs meget mere om, hvordan du kan bruge AI i den finansielle sektor her.

Produktion

Et kamera filmer produktionsbåndet. Det opfanger farve og form på produkterne og hejser et flag, hvis et produkt er en forkert farve eller lignende. På den måde undgår du fejlleverancer.

Fagforeninger

Anvend AI til analyse af opslag på sociale medier, hvor der udarbejdes en sentiment-score – altså hvor positivt/negativt omtales fagforeningen på Twitter. Det giver dig mulighed for at tage en evt. shitstorm i opløbet.

E-handel

Vis relevante produkter til kunden på baggrund af lignende kunder eller tidligere køb. Chat bots er også et eksempel på AI, som analyserer teksten og anvender machine learning til at kategorisere beskeden fra kunden.

Hvordan skaber du værdi med kunstig intelligens?

Det er de færreste virksomheder, der betvivler, at AI er det nye konkurrenceparameter. AI vinder mere og mere terræn i erhvervslivet. Både hos små og store virksomheder. Og i alle brancher. Så hvis du ikke vil tabe kampen til dine konkurrenter, er du nødt til at tage kunstig intelligens seriøst.

Spørgsmålet er bare, hvordan du som virksomhed kan bruge AI til at skabe værdi? Vil du lykkes med AI, er det alfa og omega, at du har en kultur, der er gearet til det. En kultur, der kan håndtere data, opsætte et IT-setup og tiltrække de rigtige kompetencer.

Dernæst er der særligt tre steder, du skal have fokus på, når du skal starte din AI-rejse.

  • Der, hvor business casen er bedst:
    At optimere effektivitet og fart på højprofit-områder er altid det rette sted at starte.

  • Der, hvor de samme handlinger bliver gjort igen og igen:
    I har et kæmpe potentiale inden for automatisering, beslutningsstøtte og robotteknologi.

  • Der, hvor der skal spås om fremtiden:
    Med AI følger muligheden for at give det bedst tænkelige bud på fremtidige hændelser baseret på komplekse sammenhænge i data.

Når du prøver at finde værdifulde områder at implementere AI på, så arbejd på en klar definition af, hvilket problem du ønsker at løse. Ellers er det nemt at fare vild og lade sig forføre af meget komplekse AI-løsninger.

Anbefalingen lyder derfor; start småt og afprøv hurtigt ideen i forretningen. Herfra kan du altid bygge videre.

Fakta om kunstig intelligens i virksomheder

Artificial Intelligence og Machine Learning er på alles læber. Og der har længe været tale om AI som en gylden forretningsmulighed for virksomheder. Men hvor langt er vi egentligt kommet i dansk erhvervsliv, hvis man kigger på de hårde fakta? Det har bl.a. Microsoft lavet en rapport, der viser*. Her er nogle af konklusionerne.

52%

af de danske virksomheder
er i pilotfasen omkring AI.

8%

af alle danske virksomheder er på et
avanceret stadie i brugen af AI.

17%

har en strategi for, hvordan AI kan bruges
til at skabe forretningsværdi.**

Hvad er AI – i virkeligheden?

Der er stor forskel på kunstig intelligens på film og i virkeligheden. Artificial Intelligence er ikke blot et element i en sci-fi-film. Det er ikke fremtiden. Det er virkeligheden i dag. Men hvad mener vi egentlig, når vi siger AI?

Som sådan er der ikke en endegyldig definition af AI. Helt simpelt kan man sige, at AI handler om at lave en kunstig udgave af den menneskelige hjerne.

Vi bruger ofte begrebet AI om maskiner, der kan træffe beslutninger selvstændigt – og på egen hånd udføre opgaver, som ellers kun en menneskehjerne kan udføre. Det gælder for eksempel opgaver, der kræver abstrakt tænkning, overvejelse, analyse, læring, problemløsning, mønstergodkendelse, sprogforståelse og beslutningsevne.

Stærk og blød kunstig intelligens
I dag skelner man ofte mellem stærk og blød kunstig intelligens. Stærk kunstig intelligens handler om den forestilling, at computere teoretisk set kan udvikle bevidsthed, der svarer til menneskets.

Blød kunstig intelligens handler om, at computere bliver i stand til at simulere alle aspekter af menneskets evner – og derfor ubesværet kan få andre til at tro, at den oprigtigt har menneskelig intelligens og bevidsthed (selv om den mangler subjektivitet, der definerer menneskelig forståelse).

Gratis e-bog

Sådan kommer du i gang med AI

Alle snakker om kunstig intelligens. Og nikker anerkendende. Men få tør indrømme, at de ikke helt ved, hvordan de skal bruge AI værdifuldt i virksomheden. Derfor besluttede Jakob (én af vores AI-eksperter) sig for at skrive en how-to-guide. Den handler om, hvordan du kommer i gang med dit første AI-projekt.

Ja tak, send mig e-bog

AI oversat til forretningsværdi hos Aarstiderne

Aarstiderne, der producerer og sælger økologiske fødevarer, har kørt et strategisk projekt omkring kundeloyalitet under overskriften ”den bedste kundeoplevelse hver gang”. Målet var at gøre arbejdet med kundeloyalitet mere struktureret, men hvad skulle der til for at komme i mål?

Et af flere initiativer var at få indblik i, hvilke kunder der er mest tilbøjelige til at churne. Ved hjælp af en særlig Advanced Analytics-model og Machine Learning kan Aarstiderne nu udpege kunder med risiko for at churne.

”Modellen fortæller os nu med stor nøjagtighed, dels hvilke kunder der er i fare for at churne, dels hvilke den anser som sikre. Det kan selvfølgelig ikke redde verden, men potentialet for værdien af løsningen er meget høj!”
– Carsten Dreyer Christensen, chef for forretningsanalyse

Læs hele casen her

Bliv (lidt) klogere på Artificial Intelligence

Computer Vision i den finansielle sektor

Artificial Intelligence (AI) bliver smartere og smartere for hver dag, der går. De sofistikerede algoritmer er gået fra at bruge kæmpe computere til at genkende billeder af katte, til at man nu kan bruge sit ansigt som [...]

Vil du vide, hvordan du kan skabe værdi med AI i din virksomhed?

Gør som en lang række af landets mest ambitiøse virksomheder: Udfyld formularen eller tag fat i Søren – så kan vi tage en god snak om jeres udfordringer og drømme.

Søren Toft Joensen
Partner & CCO
+45 26 30 90 01
stj@kapacity.dk

Go to Top