Kundeværdi: Sådan beregner du Customer Lifetime Value

Hvad tjener du i virkeligheden på dine kunder? Få svaret lige her.

Af: Kapacity

31. maj 2018

Hvad tjener du i virkeligheden på dine kunder? Få svaret lige her.

Customer Lifetime Value (CLV) er en måling af fortjenesten på en kunde i løbet af hele forholdet mellem kunden og virksomheden.

CLV kan beregnes på hver enkelte kunde, men det er mere almindeligt at beregne en gennemsnitlig CLV for f.eks. et særligt markedssegment, en udvalgt målgruppe eller køberne af et bestemt produkt.

En præcis udregning af og ikke mindst indsigt i din virksomheds CLV er vigtig, fordi den er uhyre brugbar i forbindelse med beslutninger relateret til salg, marketing, kundesupport osv. Forbes kalder faktisk Customer Lifetime Value for “The Only Metric That Matters” i en artikel fra 2015.

CLV er f.eks. vigtig at kende, når marketingafdelingen skal afgøre, hvor meget virksomheden skal investere på at skaffe nye kunder. Denne investering skal selvfølgelig være lavere end CLV. Hvis du vil se nærmere på, hvor du skal satse dine marketingkroner, kan CLV på udvalgte målgrupper også være et godt værktøj.

Skridt for skridt – sådan beregner du Customer Lifetime Value

Der findes en del forskellige måder at beregne CLV, men her tager vi udgangspunkt i en relativ simpel model, som er udmærker sig ved at være hurtig og give et rimeligt præcist resultat.

Før du kan beregne din CLV, skal du bruge de gennemsnitlige værdier for:

  • Hvad koster det at skaffe en ny kunde

  • Hvor meget tjener du på en kunde om året

  • Hvor mange procent af dine kunder, der forlader dig om året (Customer Churn)

Du kan nemt udregne den gennemsnitlige ”levetid” for en kunde, når du kender din Churn Rate. Med en Churn Rate på 25% er den gennemsnitlige ”levetid” for dine kunder f.eks. 4 år (1 / 0,25).

Nu skal du gange din gennemsnitlige ”levetid” for kunder med den gennemsnitlige årlige fortjeneste pr. kunde og til sidst fratrække det beløb, du bruger på at skaffe en ny kunde. Hvis det f.eks. koster dig 500 kr. at skaffe en ny kunde, og du i gennemsnit tjener 1000 kr. om året pr. kunde, er regnestykket: 4 år gange 1000 kr. pr. år minus 500 kr. hvilket giver en CLV på 3.500 kr.

Hvis det virker uoverskueligt, kan du prøve vores Customer Lifetime Value beregner eller downloade en Excel-fil, som indeholder både den simple og en mere avanceret model. Download filen i formularen til højre

Som regnestykket viser, giver det god mening også at fokusere på at minimere Customer Churn og forbedre Customer Retention. Hvis du vil have inspiration til, hvordan du gør det, kan du læse vores indlæg Sådan kommer du fra Customer Churn til Customer Retention.

Prøv vores CLV-beregner her

Download Customer Lifetime Value beregner her

Udfyld formularen - så får du adgang til at downloade vores Customer Lifetime Value beregner i Excel-format.

Privacy*

Del på

Andre blogindlæg du måske vil finde spændende

Hvad er Explainable AI?

28. april 2022|

I dette blogindlæg vil vi kigge nærmere på, hvad forklarlighed inden for AI betyder samt hvilke typer af information, man kan uddrive fra AI-/ML-modeller. [...]

Sådan får du AI ud af sandkassen

11. januar 2022|

I dag står døren til AI åben for alle virksomheder - men de færreste formår at udnytte teknologien til fulde. I dette blogindlæg kan du læse om de tre primære årsager til, at AI ofte forbliver et legetøj i [...]

Fem råd til at få Machine Learning i produktion

11. januar 2022|

Har du også en fornemmelse af, at jeres data indeholder mere potentiale, end din virksomhed høster i dag? At kunne trække de dybe indsigter ud af data eller automatisere manuelle arbejdsopgaver med en data-applikation bygger ofte på Machine [...]

2021-09-09T10:22:25+02:00