Projekbeskrivelse

Opgraderet Data Warehouse og
TARGIT giver SE mange fordele

SE’s nye løsning samler og giver ny indsigt i
data fra kilder på tværs af afdelinger og divisioner.

Læs mere her

Kapacity havde sammen med SE’s controller team bare tre måneder til at gennemføre et opgraderingsprojekt for energi- og teleselskabet SE, men det hele blev leveret til den aftalte tid – og den færdige løsning er fuld af sidegevinster.

Da SE (tidligere Syd Energi) købte Stofa i 2012, blev den sønderjyske energikoncern med et trylleslag – og en check på 1,9 mia. kroner – landets næststørste leverandør af TV, bredbånd og telefoni.

Inden overtagelsen af Stofa havde SE selv en bredbåndsforretning, som var en del af energiselskabernes fælles salgsselskab Waoo. Med opkøbet af Stofa fik SE også et ekstra faktureringssystem, så man rådede over to systemer til én og samme opgave: fakturering af bredbåndskunder.

SE valgte derfor at opgradere deres faktureringssystem, Navibilling, så det kunne håndtere faktureringen af begge bredbåndsforretninger. I den forbindelse var det nødvendigt – og oplagt – også at opgradere SE’s Data Warehouse og TARGIT Business Intelligence løsning, som blev brugt til blandt andet distribuering af finansielle rapporter.

Den helt rigtige leverandør

Efter nogle indledende møder valgte SE Kapacity som partner på opgraderingen af deres Data Warehouse og TARGIT-løsning:

”Vi faldt for Kapacity’s strukturerede tilgang til projektet. Deres framework var gennemtænkt og overbevisende, og vi var helt trygge ved at overlade opgaven til dem,” siger Xavier Dahl, Chef for BI og Data Warehouse og tilføjer: ”Det var vigtigt, at vi fandt den helt rigtige leverandør, fordi projektet var under stort tidspres fra start af.”

Hele projektet med opgradering af Data Warehouse og TARGIT skulle gennemføres på kun tre måneder, fordi det skulle være færdigt til koncernens budgetproces.

Af hensyn til tidsplanen foregik udviklingen og videns overdragelsen af løsningen samtidigt – en utraditionel tilgang, som i dette tilfælde fungerede perfekt. SE kom ind under huden på løsningen og blev klædt på til selv at kunne udvikle videre på den.

”Vores fornemmelse med Kapacity var rigtig; de overholdt alle deadlines og kom i mål til tiden,” siger Xavier Dahl og tilføjer: ”Kapacity’s projektmetode, konsulenternes kompetence og evne til at samarbejde med SE’s interne ressourcer var afgørende for projektets succes, og vores ugentlige statusmøder sikrede, at alle altid var klar over, hvad næste skridt var.”

En løsning med mange sidegevinster

Den helt store fordel – og det vigtigste argument – ved SE’s opgraderede Data Warehouse og TARGIT Business Intelligence løsning er selvfølgelig, at data nu er samlet ét sted. Men der er også mange sidegevinster, som er værd at nævne.

F.eks. opdateres data i løsningen nu én gang i timen, hvor det tidligere kun skete én gang i døgnet. Den nye løsningen har også åbnet op for håndtering af flere datakilder, så SE nu kan analyse data fra bl.a. Sonlinc, en brancheløsning til forsyningsvirksomheder. Det nye centrale Data Warehouse gør det desuden muligt at analysere data på tværs af afdelinger og divisioner, og med den opdaterede TARGIT er udviklingen af rapporter og det at finde frem til de rigtige data blevet væsentlig nemmere.

Xavier Dahl konkluderer: ”Vi er meget tilfredse med projektet og vores færdige løsning. Det hele er forløbet uden væsentlige problemer, og vi har haft – og har fortsat – et fantastisk samarbejde med Kapacity – kemien er bare rigtig god.”

Flere kilder kommer til

I fremtiden vil SE’s nye Data Warehouse og TARGIT løsning komme til at behandle data fra endnu flere kilder, f.eks. fra virksomhedens telefonsystem, så man kan analysere ventetid på support, samt fra en HR-løsning med henblik på overblik over kompetencer, sygedage m.v.

Læs om TARGIT

Om SE

SE blev skabt ved en fusion i april 2006 som et regionalt el-selskab. Siden har virksomheden bevæget sig stadig mere ind i energi- og kommunikationsbranchen. Senest med fusionen med det nordjyske energiselskab Nyfors samt opkøbet af DONGs landbaserede vindmøller og Stofa, Danmarks næststørste leverandør af kabel-tv.

I dag er SE således en moderne energi- og telekoncern, der bl.a. leverer el, energi-effektiviseringer, bredbånd og kabel-tv til over 725.000 kunder. Visionen gør det nemlig helt klart, at SE står på flere ben og har fokus på både energi, klima og kommunikation.

SEs hovedsæde ligger i Esbjerg, men virksomheden har aktiviteter i hele landet og dækker flere forsyningsområder i Syddanmark og i Nordjylland på i alt mere end 8.250 km2. SE servicerer ca. 316.000 hustande i regionerne med strøm. Derudover har SE flere afdelinger rundt om i landet, som huser knap 1.500 servicemindede medarbejdere.

Læs mere på SE’s hjemmeside.