Skip to content

Sønderjysk Forsikring G/S understøtter væksten med Jedox og ny Azure dataplatform

Case: Sønderjysk Forsikring

Med ny dataplatform og Jedox reducerer Sønderjysk Forsikring de manuelle processer og tidskrævende regneark og får dybere forretningsindsigt.

case-soenderjysk-forsikring-hero

Stor vækst kræver stort overblik

Sønderjysk Forsikring er en virksomhed i markant vækst. Over de sidste fem år har de fordoblet deres omsætning. Og målet er at gøre det igen. Det skal data hjælpe dem med. Data er nemlig helt afgørende for, hvordan Sønderjysk Forsikring styrer deres virksomhed. Med stor vækst kommer også behovet for et bedre overblik, og det kunne Trine Hauge Christensen, Økonomidirektør i Sønderjysk Forsikring, godt mærke:

”Efterhånden som mængden af data og kompleksiteten i virksomheden er steget, har det været sværere at holde overblikket.”

For at bevare overblikket, havde Sønderjysk Forsikring derfor brug for en fremtidssikret løsning. Valget faldt på en dataplatform i skyen med Power BI som rapporteringsplatform samt Performance Management-løsningen Jedox som budgetteringsplatform.

case-soenderjysk-forsikring-hall

Dataplatform skaber større tryghed

Det var vigtigt for Sønderjysk Forsikring at samle alle deres data i én platform, så det blev lettere at få adgang til de samme data, på samme tid – på tværs af organisationen. Deres data var nemlig spredt ud på forskellige Excel-ark, hvilket gjorde, at økonomiafdelingen måtte bruge meget tid på manuelt at opdatere og vedligeholde alle regneark for at sikre, at der ikke var sket en tastefejl, og at tallene var afstemt. Ifølge Trine giver deres nye dataplatform en større ro i maven:

”Den nye løsning giver os en endnu større tryghed i, at tallene bliver opgjort på samme måde. Nu ved vi, at vi altid har adgang til de samme data og derfor har et fælles verdensbillede i Sønderjysk Forsikring. Det giver en ekstra ro i maven. Og så er vores forventning, at vi på sigt sparer 3-4 dage om måneden, fordi vi undgår en masse manuelt oprydningsarbejde.”

Det er dog ikke kun økonomiafdelingen i Sønderjysk Forsikring, som høster fordele ved den nye dataplatform. De har blandt andet også sparret rigtig mange administrative ressourcer i salgsleddet. Førhen blev alt salgsrelateret arbejde opsamlet i regneark. Nu får de i stedet daglige opdateringer i Power BI, så de kan følge salget på tværs af forretningen. Som noget nyt kan de f.eks. se salget pr. salgskanal, pr. salgsmedarbejder og pr. produkt. Så ved at skifte regneark ud med Power BI får salgsafdelingen nu en dybere indsigt samt ekstra tid på hånden, som de kan bruge på mere værdiskabende ting.

Power BI giver større forretningsindsigt og samarbejde

Den nye dataplatform imødekommer i langt højere grad de krav, som virksomheden stiller til data i dag. Desuden oplever Trine, at den dybere indsigt i data har affødt en masse kreativitet på tværs af virksomheden:

”Rapporteringen i Power BI giver vores slutbrugere langt større forretningsindsigt. Og vi modtager også langt flere forespørgsler end tidligere, fordi folk har fået øjnene op for den værdi, data kan give dem. Det har givet os i økonomi endnu mere sparring og samarbejde, bl.a. med sælgere og skadeafdelingen, fordi de nu har noget konkret at forholde sig til. Det er fedt, og det giver os ekstra meget energi i vores arbejde!”

Organisationen higer lige nu efter flere rapporter. Derfor er det især rapportudvikling, den nærmeste fremtid kommer til at gå med. På længere sigt er målet løbende at udbygge dataplatformen med flere datakilder og komponenter – og desuden blive endnu skarpere på den generelle datakvalitet.

case-soenderjysk-forsikring-2

Jedox moderniserer budgetprocessen

Sønderjysk Forsikring har også valgt at modernisere deres budgetteringsproces med Jedox. Og baggrunden for det er ifølge Trine helt simpel:

”Vi var så trætte af regnearksmodellen, som bestod af sindssygt mange individuelle regneark. Det var en meget tung proces, hvor vi savnede overblik – især løbende i budgetprocessen.”

Med Jedox skal økonomiafdelingen ikke længere indsamle utallige regneark, som til sidst samles i et budgetark. I dag kan de budgetansvarlige selv taste ind i Jedox. Dermed kan økonomiafdelingen bevare fokus på controlling-opgaver fremfor manuelt tastearbejde.

”Jedox løfter os op på et niveau, hvor vi kan meget mere, end vi har kunnet tidligere. Systemet er let tilgængeligt og intuitivt at bruge. Vi er faktisk så begejstrede for systemet, at vi bruger det løbende, selvom budgettet er lagt. Det er blevet langt nemmere at finde de korrekte tal, så vi kan udføre vores arbejde hurtigere. Vores forventning er, at Jedox på kort sigt giver os en tidsbesparelse på ca. 20% i budgetprocessen,” fortæller Trine.

Hun fortæller videre, at Jedox spiller upåklageligt sammen med deres egne systemer. Jedox henter bl.a. data fra deres forsikringssystem, deres finans og HR. Og budgettallene bliver desuden inkluderet i dataplatformen.

Konsulenter fra Kolding vækker begejstring

Sønderjysk Forsikring og Kapacity har haft en god kemi fra start af. Kapacity har under projektet været gode til at styre processen:

”Samarbejdet har været præget af stor professionalisme og høj faglighed. Kapacity har løbende givet os rigtig gode opfølgninger på tidshorisont, opgaver, ressourcer og økonomi. Det er en fornøjelse at arbejde sammen med så engagerede og faglig dygtige konsulenter. Og så er det skønt at have lokale konsulenter fra Kolding af,” fortæller Trine.

case-soenderjysk-forsikring-3

Om Sønderjysk Forsikring

Sønderjysk Forsikring er et kundeejet skadeforsikringsselskab, der går mere end 160 år tilbage. De dækker hele landet, både privat og erhverv, med forsikringsløsninger, der kan tilpasses individuelt. De har 170 medarbejdere fordelt på kontorer i Aabenraa, Esbjerg, Odense og København.

Vil du i gang? Det vil vi også

Gør som en lang række af landets mest ambitiøse virksomheder:
Udfyld formularen eller tag fat i Søren – så kan vi tage en god snak om jeres udfordringer og drømme.

Søren Toft Joensen

Partner & CCO
stj@kapacity.dk
26 30 90 01