Lær af Kaspers succesfulde AI-eventyr

Nu skal du møde Kasper fra Kapa City. Kasper har en lemonadestand. Som alle andre forretningsdrivende løber han ind i udfordringer. De er svære at løse. Hvor mange citroner skal han købe? Hvordan skal han segmentere sine kunder? Og hvordan skal han sortere sine kundemails for ikke at drukne i arbejde? Der er en løsning: AI.

Optimering af indkøb

Fra sin lemonadestand knokler Kasper med at gøre tørstige kunder tilfredse ved at sælge dem sin lækre lemonade. Kasper har store drømme og ambitioner – han vil være ejer af det mest succesfulde lemonade-imperium i Kapa City: Lemon.ai

Men Kasper har et stort problem
Han ved ikke, hvor mange citroner han skal købe. Nogle dage smider han kassevis af citroner ud på grund af for få kunder i biksen. Andre dage må han sende tørstige kunder hjem, fordi han ikke har nok citroner.

Mon der findes en løsning?
Kasper kommer heldigvis i tanke om et blogindlæg, han engang læste om data og Machine Learning. Han husker, at Machine Learning gør computere i stand til at finde skjulte mønstre i datamængder. Og det vil han bruge til at teste teser og intuitioner.

Gennem de sidste par år har Kasper hver dag noteret hvor mange liter lemonade, han har solgt. Han har altid tænkt, at hans salg nok havde noget at gøre med temperaturen; at folk køber mere lemonade, når de har det varmt.

Han finder vejrdata-historik fra da han startede og frem til i dag. Og han går straks i gang med at lave en Machine Learning-model, der på baggrund af vejrudsigten i dag, kan forudsige, hvor meget lemonade, der bliver solgt i morgen.

Kaspers model er super simpel … til en start
Men i takt med at Kasper bruger modellen, får han nye ideer til, hvordan han kan forbedre den. Hvad hvis han også tilføjer, hvor vidt det kommer til at regne? Eller hvor meget salget var samme dag i sidste uge?

Gradvist bliver Kaspers model mere og mere nøjagtig. Og Kasper smider næsten aldrig citroner ud længere, og ingen kunder går nu tørstige hjem.

Kundesegmentering

Efter Kasper har fået godt styr på sit indkøb af citroner, er overskuddet steget enormt. Kasper har smagt på mulighederne med AI, og han er ikke til at stoppe. Han har fået en genial ide. Han vil lave en serie af lemonade-produkter, som han kan sælge i et lemonade-franchise.

Men han har et problem
Han ved slet ikke hvilken type kunder, han skal lave produkter til. Han har kun en vag mavefornemmelse om, hvem de egentlig er, og hvordan de skal inddeles. Og Kasper har ikke råd til at stole på sin mavefornemmelse.

De magiske muligheder med Machine Learning
Kasper kom i tanke om de magiske muligheder machine learning og data åbner op for. I blogindlægget havde han nemlig hørt om en teknik til automatisk at inddele kunder i segmenter baseret på data. Desværre har Kasper ikke noget kundedata… endnu! Med hjælp fra et webcam og nogle smarte modeller kan Kasper finde ud af, hvor gamle hans kunder er, og hvor lang tid de bruger på at købe lemonade. Selvom teknologien lyder som noget fra en sci-fi-film, så er den lettilgængelig, hvis man som Kasper har forstand på at implementere den.

Kasper finder to kundegrupper
Kasper har besluttet, at han vil start med to produkter. Efter at have indsamlet data i et stykke tid kører Kasper sine data gennem modellen. To grupper er mest repræsenterede. Den ene er unge mennesker, der lynhurtigt får købt deres lemonade, og den anden er ældre mennesker, der tager sig god tid. Han beslutter sig derfor for, at de to produkter skal være en sportsdrik til unge, og en lemonade lavet efter hans bedstefars gamle opskrift.

Datamængden stiger – og det gør succesen også
Det bliver en KÆMPE succes! På hvert gadehjørne ser man unge, der instagrammer #lemonator, og i kolonihaverne bliver der sippet rundbymunkegårdsstrup til den helt store guldmedalje. Mens lemonadesalget stiger, stiger datamængden også. Kasper begynder at lave flere og flere spændende produkter i takt med, at han laver smartere segmenter.

Kundefeedback

Kasper er gået fra en lille lemonadestand uden styr på logistikken til det mest succesfulde lemonade-imperium i Kapa City – Lemon.ai! Men vejen mod toppen er hård og fuld af uforudsete udfordringer.

Kasper bliver glad

Kaspers problem er laviner af kundemails
Hver dag vågner Kasper op til en indbakke med hundredvis af mails med kundefeedback og -klager. Langt de fleste beskeder er harmløse og kræver bare et hurtigt standardsvar.

Men indimellem gemmer sig beskeder, som – hvis ikke de bliver håndteret med den yderste forsigtighed – kan udvikle sig til shitstorms af orkanstyrke. Problemet er, at Kasper kun kan finde de kritiske beskeder ved at læse dem alle sammen igennem – tidskrævende.

Den magiske kombination af data og Machine Learning
Data – i form af kundemails – har han rigeligt af! Kasper får en lys idé: Hvis han kan lave et AI-system, der kan vurdere, hvor kritisk en besked er. Og kun præsentere den for ham, når den har høj shitstorm-potentiale, så han kan bruge sin tid mere effektivt. Han går i gang med at annotere de gamle beskeder, med hvorvidt de er kritiske eller harmløse – på den måde har Machine Learning-modellen nogle mønstre at gå efter.

Kasper træner modellen, tager den i brug – mærker lettelsen
Dog står han stadigvæk tilbage med en masse beskeder, der alle får det samme standardsvar – uanset hvad de handler om, og om de indeholder ris eller ros. Her kan Machine Learning heldigvis også hjælpe. Kasper har i lang tid haft en fornemmelse af, at han får mange beskeder om butikkernes åbningstider, og om han nu også bruger økologiske citroner.

Automatisk inddeling af beskeder med skræddersyet svar
Kasper laver et AI-system, der automatisk finder og svarer på beskeder om åbningstider og økologi. På den måde gør AI både kunderne og Kasper glade.

For Kasper er blevet rigtig glad. Selvom han ved, at fremtiden er fuld af udfordringer, så gør det ham ikke så meget. Han ved nemlig, at den rette kombination af data, AI og gode ideer gør alting mere overkommeligt.

Vil du høre, hvordan du kan skabe værdi med AI i din virksomhed?

Gør som en lang række af landets mest ambitiøse virksomheder: Udfyld formularen eller tag fat i Søren – så kan vi tage en god snak om jeres udfordringer og drømme.

Søren Toft Joensen
Partner & CCO
+45 26 30 90 01
stj@kapacity.dk