Julemanden bruger også IBM Planning Analytics

Grundet en eksponentiel stigende efterspørgsel (lige under 2 mia. kunder i 2017) og deraf affødt relativt stort tidspres har Julemanden valgt at erstatte de vedligeholdelsestunge hulkort (Excel ark) og fyldepen til fordel for IBM Planning Analytics.

For Julemanden er nøgleordet planlægning. Kundegruppen, som er kendetegnet ved en kritisk, ja sommetider endda utaknemlig indstilling, forventer samme høje service år efter år.

Arbejdet for Julemanden starter allerede med planlægning tidligt på året efter en kort ferie på sydpolen.

Afsætningen estimeres ved, at Julemandens angiver forventet vækst på et overordnet kundesegment- og produktkategoriniveau. Der fordeles ned på enkelte produkter og kunder via historisk fordeling. Der er mulighed for sæsonjustering, men normalt ligges 100% den 24. december. Efterfølgende skubbes forslaget ud til de relevante afdelingsansvarlige, der typisk ændrer mixet, da sidste års ’fidget spinner’ ikke længere er på mode, samt et par kunder er vokset ud af målgruppen og nye kunder er kommet til.

Produktionen planlægges ud fra estimatet, hvor produkterne nedbrydes i materialeforbrug, og indkøbsrapporter generes så ’supply-chain-alferne’ kan fremskaffe materialerne rettidigt. I IBM Planning Analytics-modellen på produktionsområdet tages der også højde for produktionskapaciteten, og det afstemmes, om lagerkapaciteten også står mål til markedsefterspørgslen. Julemanden har i flere omgange forsøgt at nedbringe hans ’net-working-capital’ – dog uden held.

Hans IBM Planning Analytics-model indeholder også et projektstyringsområde, som benyttes til løbende styring af effektiviseringsforslag. Det har givet ro hos julemanden, da han førhen tit oplevede, at alferne løb hovedløst rundt. Modellen foretager også løbende ABC-analyser, hvor der føres kontrol med, om produkterne leverer nok glæde ift. omkostning.

Det er mindre kendt, at Julemanden støt over de sidste mange år har oplevet ikke at kunne levere gaver til alle verdens børn. Ikke på grund af logistikken, for det giver sig selv, at med rensdyr og en kane kan det sagtens lade sig gøre på et døgn, men fordi produktionen ikke når at fremstille alle gaverne. Denne uheldige tendens er vendt efter sidste års implementering af IBM Planning Analytics. Med planlægning ved alle, hvad der skal laves og hvornår det skal laves, og det hæver effektiviteten i hele Julemandens Værksted A/S.

Er du blevet inspireret og vil se, hvad IBM Planning Analytics kan gøre for din virksomhed? Så klik dig videre og læs om mulighederne.

Læs om IBM Planning Analytics
2017-12-21T10:45:01+00:00 21. december 2017|