Loading...
Politiken 2017-06-21T10:54:41+00:00

Project Description

Ny Microsoft Business Intelligence løsning motiverer og effektiviserer salgsafdelingen hos Politiken

Politiken blev grundlagt den 1. oktober 1884 af Viggo Hørup, Edvard Brandes og Hermann Bing, tre herrer, som havde en mission: at skabe en avis, der skulle være ”organet for den højeste oplysning i det danske folk”, som det hed sig i en brochure udgivet en uge, før den nye avis kom på gaden.

Oplaget var dengang 2.000 eksemplarer og prisen en femøre. Siden da steg oplaget markant, men i løbet af de sidste 10-15 år har de trykte medier vinket farvel til mange abonnenter og løssalgskøbere, som fravælger den fysiske avis til fordel for online nyheder.

I takt med, at oplaget er faldet, er indtjeningen på annoncesalg samtidig blevet presset. Nøgleord som tværmediale salg, stærkt kundefokus og relationsopbygning til de rigtige kontaktpersoner er derfor blevet ekstra vigtige for de ca. 20 annoncesælgere hos Poltiken.

Et stærkt Data Warehouse med let tilgængelig historik er derfor et meget vigtigt værktøj, som hjælper sælgerne med at holde fokus, motivere og effektivisere salgsarbejdet.

Til dette formål benyttede man tidligere et ældre rapporteringsværktøj, som i nogen grad understøttede behovet for indsigt, men dets teknologi var forældet og det var uforholdsmæssigt dyrt at videreudvikle på løsningen.

En enkelt rapport lå i Microsoft Excel, hvor man bearbejdede data manuelt fra JP/Politikens centrale Data Warehouse, som Kapacity også har været med til at udvikle. Løsningen med Excel var dog heller ikke holdbar, dels fordi den medførte en del manuel indtastning, dels fordi den indebar relativ stor risiko for fejl.

Lene Grønning, Administrationschef hos Politiken fortæller: ”Et stort minus var også, at sælgerne ikke kunne følge med løbende, fordi opgørelsen kun blev lavet en gang om måneden. Dermed havde vi ikke glæde af den løbende motivering, der ligger i at kunne følge med i sine mål.”

I 2010 besluttede man derfor at begynde forfra med en helt ny Business Intelligence løsning baseret på Microsoft-teknologi. Valget faldt på Microsoft, fordi det var langt billigere, end den tidligere løsning, og Politiken forventede også, at teknologien ville tilbyde mindst lige så god brugervenlighed og fleksibilitet.

Politiken havde på daværende tidspunkt ingen interne Microsoft-ressourcer, der kunne implementere en sådan løsning, så man kontaktede Kapacity, som man havde gode erfaringer med i forbindelse med opbygningen af JP/Politikens centrale Data Warehouse:

”Kapacity’s konsulenter er bare skarpe. De er dygtige til at forstå vores forretning, og de formår at lytte på vores ønsker, forstå og omsætte det til noget anvendeligt i vores løsning,” siger Lene Grønning.

Politiken og Kapacity kortlagde herefter, hvad den nye løsning skulle kunne og indeholde, og Kapacity opbyggede på den baggrund Politikens nye Business Intelligence løsning: En Microsoft SharePoint 2010 med Reporting Services og Performance Point.

Den færdige løsning bruges, som tidligere, primært til at vise salgskonsulenterne, hvor langt de er i forhold til deres salgsbonus, andre mål og KPI’er. Salgskonsulenternes opmærksomhed rettes også mod kunder med faldende omsætning, baseret på historiske data. Desuden giver løsningen mulighed for at følge nye kunder, udviklingen på de enkelte produktområder og i de enkelte salgsteams.

”Den nye løsning bruges flittigt af vores salgskonsulenter. Det er en virkelig motiverende faktor – en slags gulerod,” siger Lene Grønning.

Løsningen sparer også tid for projektets ejer, Lene Grønning, der ikke er i tvivl om, ”at løsningen har været investeringen værd.”

I forbindelse med opbygning og levering af løsningen afholdt Kapacity også kursus for brugerne og ejerne af løsningen:

”Undervisningen betyder, at vi selv kan lave f.eks. nye rapporter i løsningen, ” siger Lene Grønning og tilføjer: ”Det, at Microsoft-platformen er så intuitiv og nem at gå til, er også en meget stor fordel for os”.

Fremtiden for Politikens Business Intelligence løsning byder blandt andet på rapportering fra Microsoft CRM via SharePoint brugerfladen, ligesom man i almindelighed ønsker at blive bedre til at præsentere data grafisk, f.eks. med simple overblik med dashboards med drill-through-funktionalitet.